Lumea s-a schimbat în ultimele șase luni, de când actuala pandemie de COVID-19 face furori pe aproape toate meridianele. Liderii lumii finanțelor erau extrem de optimiști înaintea începerii actualei pandemii de COVID-19, previzionând performanțe financiare bune. Mai mult, se arătau entuziasmați pe tema rolului pe care îl poate juca tehnologia în domeniul lor de activitate, în ciuda evoluției factorilor politici, a creșterii protecționismului și a schimbărilor climatice.

De la apariția virusului însă totul s-a schimbat, optimismul liderilor financiari a scăzut semnificativ, iar procentul celor care au spus că s-au simțit „încrezători” cu privire la anul care urmează a scăzut de la 50% la 36%, în timp ce procentul celor care se simt stresați a crescut de la 19% la 32%.

Potrivit celui mai recent sondaj realizat de cei de la Euler Hermes, noile preocupări liderilor din domeniu sunt legate de plățile întârziate, al căror volum a început să crească, dar și pe tema vânzărilor și a rentabilității.

Menținerea capitalului de lucru este acum prioritatea principală a investițiilor în timpul crizei

Tehnologia digitală a reprezentat înainte de pandemie prioritatea numărul 1 a investițiilor. De atunci, totul a trecut în planul doi, liderii concentrându-se în prezent pe conservarea capitalului de lucru. Proporția celor care consideră fondul de rulment prioritar a crescut de la 17 % la 30 %.

În ciuda unei potențiale întârzieri temporare a investițiilor în noi active pe termen scurt, tehnologia continuă să aibă o pondere semnificativă în prioritățile liderilor din domeniul finanțelor, 21% dintre persoanele intervievate pledând pentru investiții în tehnologiile digitale în luna mai, față de 22% înainte de izbucnirea pandemiei. Respondenții au continuat să clasifice necesitatea de a înțelege tehnologia avansata ca fiind o competență esențială a unui CFO (49%) după planificarea financiară (67%), procesul decizional strategic (56%) și dezvoltarea planului de afaceri (53%).

Întârzierile plăților reprezinta cel mai mare motiv de ingrijorare pentru liderii financiari

Chiar și înainte de izbucnirea epidemiei Covid-19, riscurile legate de întârzierile plăților și de insolvențele clienților, riscuri care au afectat 47% și, respectiv, 32% din întreprinderi în 2019, erau suficient de mari. De la izbucnirea epidemiei, lucrurile au devenit mai grave, 65% dintre respondenți declarând că întârzierile plăților i-au afectat în ultimele două luni.

În plus, înainte de izbucnirea epidemiei, doar 44% dintre întreprinderi au declarat că sunt „pe deplin pregătite” să se ocupe de incidentele legate de plăți și doar 40% au declarat același lucru pentru „cazurile de insolvență ale clienților”.

De la izbucnirea epidemiei, aceste cifre au scăzut la 31% și, respectiv, 35%. În aceste condiții e de așteptat ca insolvențele pe plan mondial să crească cu cel puțin 35% până la sfârșitul anului 2021.

Raportul Euler Hermes a fost realizat  înainte și în timpul crizei Covid-19 în rândul a peste 1.000 de lideri financiari din Marea Britanie, Franța, Germania și Italia. Ideea principală rezultată din acest sondajul e că a arătat că optimismul începutului de an afost repede uitat și înlocuit de niveluri crescute de stres și de exacerbarea îngrijorările legate de întârzierea mondială a plăților.