Criza generată de pandemia de coronavirus nu i-a surprins pe români într-o situație financiară confortabilă, ba din contră, 50% dintre consumatori susțin că situația lor financiară curentă este precară sau vulnerabilă și doar 20% dintre ei se așteaptă la o îmbunătățire în perioada următoare. 

Mai mult, aproape jumătate dintre români (43%) dintre români apreciază că economia locală este slabă și se așteaptă ca starea acesteia să se înrăutățească în următoarele trei luni, potrivit sondajului „Financial Pulse Survey“, realizat de biroul local McKinsey & Company. Aproape o treime dintre români (30%) estimează că criza economică se va întinde pe o perioadă de 1-2 ani, în timp ce o cincime dintrei ei se așteaptă la o durată de până la 3 ani. 

Potrivit sondajului „Financial Pulse Survey“, 54% dintre români susțin că situația lor financiară curentă este destul de precară, aproape jumătate din consumatori înregistrând o scădere a veniturilor și a economiilor în ultima perioadă. Rezultatele sondajului mai relevă că mai puțin de o treime dintre români au reușit să-și reducă cheltuielile casnice. Pe de altă parte, 60% din români susțin că au economii suficiente pentru cel mult 4 luni sau chiar mai puțin, la care pot apela în eventualitatea pierderii locului de muncă sau a scăderii veniturilor. 

Românii nu se pot baza pe economii

Aproape jumătate dintre consumatori declară că, de la debutul pandemiei, au experimentat scăderi ale veniturilor și economiilor la nivel de gospodărie, dar mai puțin de o treime dintre aceștia au reușit să reducă și cheltuielile din gospodărie. În plus, aproximativ 60% dintre consumatori au devenit preocupați, cel puțin într-o oarecare măsură, de siguranța locului de muncă. 

„Economiile aproape s-au evaporat pentru consumatorii îngrijorați de stabilitatea locului de muncă. De asemenea, veniturile acestora au scăzut semnificativ. Veniturile nete la nivel de gospodărie sunt stabile pentru consumatorii cu locuri de muncă mai sigure, însă capacitatea lor de economisire a înregistrat un declin net de peste 30%“, a declarat Alexandru Filip, Managing Partner al biroului din București și lider al Digital & Analytics Practice în Europa Centrală al McKinsey & Company.

Chiar dacă impactul negativ al crizei COVID-19 asupra pieței muncii nu e deloc surprinzător, un aspect îngrijorător este că, în pofida perioadei anterioare de creștere accelerată a puterii de cumpărare și a nivelului de trai, în cazul unei potențiale pierderi a locului de muncă sau a reducerii veniturilor, 71% dintre români declară că se pot baza pe economii mai mici de 25.000 lei la nivel de gospodărie.