Ruxandra Dumitru, curatorul Pavilionului „Gheorghe Petraşcu. Despre farmecul realităţii”, cea mai mare expoziţie din ultimii 50 de ani dedicată maestrului, a explicat, într-un interviu acordat Informaţia Bucureşti, cum a făcut selecţia lucrărilor expuse, ce este reprezentativ în opera artistului şi cum recunoaştem un tablou al unuia dintre cei mai importanţi maeştri ai artei de început de secol XX.

Expoziţia, ce reuneşte 142 de lucrări din 25 de muzee din ţară, evaluate la circa 8 milioane de euro, poate fi văzută în Victoria Tower până pe 20 septembrie.

Petraşcu este fondatorul unui curent caracterizat printr-un colorit grav şi prin forţa de evocare a obiectelor şi peisajelor naţionale, dar şi internaţionale, cu precădere italiene, spune curatorul.

Vârfurile expoziţiei sunt: „Natură statică cu vase de alamă şi cărţi”, „Nud în interior”, precum şi lucrarea împrumutată de la Muzeul Municipiului Bucureşti ce reprezintă interiorul unui arhondaric din Viforâta, pictat undeva la începutul secolului trecut.

Informaţia Bucureşti - Câte lucrări de Gheorghe Petraşcu pot fi admirate în cadrul celei mai ample retrospective dedicate artistului, la Art Safari?

Ruxandra Dumitru - Avem 142 de lucrări din colecţii publice şi private, care urmează cumva parcursul artistic al lui Gheorghe Petraşcu încă de la începutul formării lui, de la Şcoala de Bele Arte şi până la perioada de maturitate artistică.

- Din ce muzee provin lucrările?

- Din peste 25 de instituţii din toată ţara. Complexul Naţional Muzeal „Curtea Domnească” din Târgovişte ne-a împrumutat un număr mai mare de lucrări. Dar avem şi opere din Constanţa, Cluj, Bârlad, Bacău, Vâlcea, Cotroceni, este o listă destul de lungă.

- Cum aţi ales lucrările pentru acest artist?

- Am selectat lucrările reprezentative ale lui Petraşcu, dar nu am neglijat perioada de început a lui, care este foarte bună şi foarte rar evidenţiată în expoziţiile curente. M-am ghidat după calităţile stilistice ale artistului şi m-am bucurat să văd în toate colecţiile importante private că există cel puţin o lucrare de Gheorghe Petraşcu. A fost un artist extrem de colecţionat şi de apreciat încă din timpul vieţii lui.

- Şi foarte bine vândut.

- Exact. Şi foarte bine vândut.

- Spuneţi-ne câteva caracteristici reprezentative ale lui Petraşcu. Cum recunoaştem un tablou semnat de el?

-Tuşele acestea închise la culoare, brunurile, negrul folosit predominant, cu accente de roşu şi verde din când în când, contururile foarte clare ale obiectelor pe care le relevă în picturile lui, pasta, care are aproape o materialitate tactilă a pânzei şi evident, tematicile lui predilecte: naturile statice, interioarele, peisajele, între care aş aminti în special pe cele din Veneţia, care au fost extrem de apreciate şi de iubite de colecţionari.

- A pictat mult la Veneţia.

- Da şi se reîntoarce în acest oraş de 10 ori, între 1902 şi 1939, şi expune la Bienala de Arte de la Veneţia de trei ori în timpul vieţii. Este un oraş care îl fascinează încă de la început.

- Cum va fi ghidat vizitatorul să descopere opera lui Petraşcu? 

- Va cunoaşte mai întâi perioada de început a artistului, avem câteva camere, după care am încercat să facem un mix de lucrări din perioada anilor ‘20 şi ‘30.